‘Artık Antakya yok’: Türkler, depremin şehri ve medeniyeti yok ettiğini söylüyor

Elif

New member
16 Haz 2021
971
0
0
ANTAKYA, Türkiye – Yapabildikleri her yere yerleştiler: karanlık sokak köşelerine, çimenli küçük parklara, bir ilkokulun yanına, dünyanın en eski Hıristiyan kiliselerinden birinin altındaki bir tepeye.

Türkiye’de neredeyse bir asırdır meydana gelen en büyük depremin en sert şekilde vurduğu bölge olan Hatay’ın kadim başkenti Antakya’da binlerce kişi, hayatlarını alt üst eden ve birçoğunu evsiz, mülksüz, hatırasız ve hatırasız bırakan bir felakete anlam vermeye çalıştı. bazıları için burada da bir gelecek yok.

Birçoğu başka bir gece hayatta kalmak için mücadele etti. Arabalar uyumak için soğuktu ve çoğu aile için çok küçüktü. Ama içerideki insanların büyük yıkımını gizleyen ince bir tabaka olan çadırlardan daha sıcak olabilirlerdi.

Her ikisi de bir otobüs durağının üzerine gerilmiş veya direklerle tutturulmuş bir muşambaya tercih ediliyordu. Antakyalılar ailelerini ısıtmak için ne kadar odun ve çöp yaksalar da hava yine dondurucu soğuktu.


“Elektrik yok, su yok, tuvalet yok” diyen 52 yaşındaki dadı Saba Yiğit özellikle son noktayı vurguluyor.

Perşembe, Akdeniz kıyısındaki evinin hasar gördüğü sabah erken saatlerde meydana gelen depremin ardından ailesinin sığındığı kapalı manavda donarak uyandığı üst üste üçüncü gündü. “Bu korkunç.”


Pazarın mavi metal standlarından bazılarının derme çatma yatak olduğu iddia edilmişti. Diğerleri hâlâ solmakta olan maydanoz, lahana, yeşil soğan ve karnabaharla doluydu. Yiğit Hanım’ın küçük ateşinin külleri birkaç közlenmiş biber ve bir havucu kucakladı, Akdeniz, Arap ve Anadolu mutfaklarının yüzyıllardır iç içe geçtiği bu yenilebilir harikalar şehrinde ailesinin pişirebildiği tek şeydi.


Antakya’da çoğu insan için mevcut olan tek gıda olan sebzelerin çevrelerindeki lütuflardan değil, yardım gruplarından geldiğini söyledi. Bir gün daha arzulu bir düşünceyle söyledi bir gerçekçilik olarak, sahipleri yine de ürünleri satmak isteyebilir.

Birleşmiş Milletler ilk yardım konvoyu Perşembe günü muhalefet kontrolündeki Suriye’ye girdiğinde, Türkiye’nin ölü sayısı 17.600’ü geçerek, onu 80 yıldan fazla bir süredir oradaki en ölümcül deprem haline getirdi. Suriye’de şimdiye kadar 3 bin 377 kişinin hayatını kaybetmesiyle birlikte ölü sayısı 21 bini geçti.

Perşembe aynı zamanda çoğu insanın bir zamanlar Antakya olan buruşuk kabukta dışarıda uyuduğu dördüncü gece olacaktı. Birçoğu depremde evlerini kaybederken, diğerleri en ufak bir artçı sarsıntının geri kalan evlerini de yıkabileceğinden korkuyordu. İçeri girip birkaç çalışan tuvaleti kullanmaktan çok korkuyorlardı.


Şehre tepeden bakan bir dağ yolunda mavi kamp sandalyesinde çok ince bir battaniyeye sarınarak oturan 70 yaşındaki Sabriye Karaoğlan, “Çadır beklerken burada sandalyelerimizde öleceğiz” dedi.

Yanında ailesinin evinden kurtarılan bir muhabbet kuşu kafesi vardı. Ön sokakta, aile üyelerinin geceleri sırayla uyuduğu araba vardı. Dışarısı güzel olduğunda deniz kenarına götürürlerdi, dedi, aynı mavi sandalyeleri pikniğe götürürken.


Antakya MÖ 300 yılında kurulmuştur. Büyük İskender’in eski bir generali tarafından kurulmuş, birçok kez yıkılıp yeniden inşa edilecek kadar uzun süredir var. Yunanlılar, Romalılar ve Bizanslılar tarafından Antakya olarak adlandırılan o kadar güçlü bir ticaret merkeziydi ki, bir zamanlar Roma İmparatorluğu’nun üçüncü büyük şehriydi.

Modern şehir, eski uygarlıkların kalıntılarının katmanları ve katmanları üzerine inşa edilmiştir. Birçok yerde tarih hala devam ediyor: Sts’de bir mağarada inşa edilmiş erken bir Hıristiyan kilisesi. Peter ve Paul; şehrin en eski kesiminde eski taş camiler; bir otel inşaatı sırasında ortaya çıkarılan bir dizi güzel Bizans mozaiği.


Ancak uzun vadede, birkaç saatte bir sevdikleri birinin daha öldüğünü söyleyen telefonlar için bir teselli olmadı, bu bu hafta Antakya’daki çoğu kişiye uyan bir tanım. Ve Perşembe günü sokaklarda yürüdüklerinde artık enkaz altında kalmış insanların bağırışlarını duymuyorlardı.


Antakya’nın en saygın oteli Savon’un sahibi 41 yaşındaki Kazım Kuseyri, yaklaşık 25 akrabası, çalışanı ve yakınları ile birlikte otelin avlusunda bir otomobilde uyuyakaldı, “Artık Antakya yok” dedi.


“Arkadaşlarımı kaybettim; Arkadaşlarımla birlikte yemek yiyip içtiğim binaları kaybettim. tüm anılarımı kaybettim Artık Hatay’da yaşamak için bir sebebim kalmadı. Çünkü hiçbir şey yok.”

Belki de hala kendileriyle devam eden köpekler dışında kimse felaketten kurtulamadı. Hayat. Bazı mahallelerde her bina çatlamış veya harabeye dönmüştü. Ağaçlarda bile yara izleri vardı: insanlar onları yakmak için dallarını kesiyorlardı.

Eski camilerin, kiliselerin, Alevi şapellerinin ve bir sinagogun birbirinin içinde bulunduğu şehrin en eski kısmı neredeyse tamamen yıkılmıştı. Sakinleri, Antakya’nın varlığının, Antakya’da bir arada var olan birçok dinin bir kanıtı olduğunu, ancak şehrin geçen yüzyılda mezhepsel şiddet nedeniyle sık sık harap olmasına ve çoğu Yahudi’nin şehri çoktan terk etmesine rağmen olduğunu söyledi.

200.000’den fazla nüfusa sahip bir şehir olan Antakya, son on yılda binlerce Suriyeli mültecinin gelişiyle sınandı.


Dünyanın ilk ışıklı caddesi olan İstiklal Yolu boyunca alışveriş yapanlar, yürüyüşçüler ve turistler bir kebapçıya, baharatçıya, şekerciye, terziye, eczaneye, kuaföre ve daha fazlasına girip çıkmışlardı ve şimdi hepsi çatlamış ya da yıkılmıştı.

Büyükbaş hayvan satmak için sık sık Şanlıurfa’dan Antakya’ya gelen 34 yaşındaki Türk Kürt Ahmet Güneş, “İstiklal Yolu’nu böyle görmek insanın içini acıtıyor” dedi. “Mükemmel bir yer. Keşke bunun yerine benim memleketimin başına gelseydi.”

Osmanlı döneminden kalma zarif Liwan Oteli’nin karşısındaki caddede, kaldırımda üç ceset torbası yatıyordu. Etiketler, birinin 19 yaşında bir Suriyeli, diğerinin 10 yaşında bir Türk’ü tuttuğunu söylüyordu.

Çoraplı ve sandaletli Suriyeli bir adam, elinde yırtık bir karton parçasına yazılmış altı isimden oluşan bir listeyle sendeleyerek geldi. Anne babası da dahil olmak üzere onun akrabalarıydılar.

Hepsi öldü, dedi. Yüzünü kapatarak sendeleyerek uzaklaştı.


O ve çalışmak için İstanbul’a taşınmadan önce mahallede büyüyen 51 yaşındaki arkadaşı İsa Solmaz, bir sanatçı dükkanını yağmacılardan korudu. Ağabeyi, annelerini evlerinin enkazından kurtarmıştı ama çocukken bildikleri diğer her şey -ebeveynlerinin ve onların ebeveynlerinin onlardan önceki ebeveynlerinin gurur duyduğu her şey gitmişti.

Sokağın aşağısındaki fırından çıkan lezzetli gözleme kokusu, bir porsiyon almak için merdivenlerden aşağı koşmasına neden olurdu. O zamandan beri ölmüş olan yaşlı bir komşu, onları daha önce annelerinin azarlamasından kaçarken yanına aldı.

Antakyalıların çoğunun şehri terk edeceğini tahmin eden Solmaz, “Uyuyorsun, uyanıyorsun ve sonra çocukluğunu hatırlamıyorsun” dedi. “Hafıza kaybı. Burada kaybolan bir şehir değil. Bu bütün bir hikaye; bir medeniyettir.”

Bütün gece fitne sesleri yerinden edilenlerin uykularını böldü. Sirenler durmadan çaldı. Yardım malzemeleri taşıyan helikopterler birkaç dakikada bir havayı kesiyordu.


Dükkanlar, mutfaklar ve restoranlar kapatılırken veya yıkılırken, tek yiyecek insani yardım şeklinde geldi, genellikle sade makarnalı mercimek, konserve ton balığı veya bir paket bisküvi.

Diğer bir sorun da çok fazla elektrik veya cep telefonu hizmeti olmadan aile ve arkadaşlarla iletişim halinde olmaktı. Evler ve ofisler gibi prizler de gitmişti ve düzinelerce insan bir avuç taşınabilir elektrikli arabanın etrafına toplanmış, telefonlarını her yöne yayılmış elektrik prizlerine takıyordu.

Hatay ilinde yaşanan akaryakıt sıkıntısı ve insanların almasına izin verilen benzin miktarının sınırlı olması nedeniyle enerji kaynağı olarak otomobillere güvenmek zorlaşmıştır.


Her şeyden önce, herkes donuyordu.

Yardım grupları battaniye ve kalın giysiler dağıtmış olsa da, dışarıda uyuyan insanlar ısınmak için buldukları her şeyi yakmak zorunda kaldı. Gezici minibüsler ve gönüllüler birkaç noktada sıcak çay ve mercimek çorbası ikram etti ve güneş, donan parmakları biraz olsun rahatlattı. Ancak gece çöktüğünde ısınma mücadelesi yeniden başladı.

Birkaç gün önce Antakyalılar böyle yaşayabileceklerine ya da başka bir yeri evleri olarak göreceklerine inanamazlardı. Birkaç gün sonra ayrılmayı planladılar.

Akrabalarıyla birlikte manavda saklanan 55 yaşındaki İbrahim Kaya, “Hatay bitti” dedi.


Memleketlerinden ancak bir çuval börek bulabildiler, bir çeşit peynirli börek. Ancak, bir ziyaretçi geldiğinde, sadaka ile geçinmesi, onun konukseverlik göstermesine engel olmadı. Çay koydular ve hamur işleri ikram ettiler; gözyaşları içinde kısaca gülümsediler.