Rakip rahipler, Hıristiyanlığın en kutsal yerinde diğer yanağını çevirmek için savaşıyor

Elif

New member
16 Haz 2021
1,103
0
0
KUDÜS — Ortodoks Hıristiyanlar bu Paskalya haftasında dinlerinin en kutsal yerini ziyaret etmek için Kudüs’e inerken, tatilin üzerinde daha dünyevi bir endişe asılı kaldı: Rakip rahipler bu yıl barışı mı koruyacak yoksa yeni çatışmalara mı girecekler?

Yüzyıllar süren bir çatışmada, Mısırlı Kıpti rahipler ve Etiyopyalı Ortodoks rahipler, Hıristiyanların İsa’nın çarmıha gerildiğine, gömüldüğüne ve dirildiğine inandıkları yere inşa edilen Kutsal Kabir Kilisesi’nin çatısında bulunan küçük bir manastırın kontrolü için savaştı.

Manastırın kutsal yerine rağmen, neredeyse her yıl meydana gelen ve hatta bazen şiddete dönüşen küçük tartışmalara sahne olmuştur.

Mısırlı bir keşiş olan Markos Alorshalemy, “Kudüs’e ilk geldiğimde şok oldum” dedi. “Herkesin barış ve ışık içinde yaşadığı kutsal bir toprak görmeyi umuyordum. Ama onun yerine, en kutsal kilisede bile herkesin sürekli kavga ettiği bir yer buldum.”


Tarihçi Simon Sebag Montefiore, Kudüs: Biyografi adlı kitabında çağdaş bir anlatıma atıfta bulunarak, 1757’de Palmiye Pazarı arifesinde, Yunan Ortodoks takipçileri kilisedeki Fransisken Katoliklerine “sopalar, sopalar, kancalar, kılıçlar ve kılıçlarla” saldırdı.

Sadece 2008’de Rum ve Ermeni Ortodoks din adamları arasında, tutuklamalarla sonuçlanan bir geçit töreni yolu için şiddetli bir kavga çıktı.

En azından geçen yıl, çatışmalar çoğunlukla gece duvar yazılarıyla sınırlı kaldı.


2022 Palmiye Pazarı arifesinde, gece geç saatlerde rakipleri uyurken, Mısırlı bir Kıpti keşiş, Etiyopyalı rahipler tarafından yasadışı bir şekilde işgal edildiğine inandığı bir avlunun kapısına gizlice büyük bir Mısır bayrağı çizdi.


Mısırlı keşiş Theophilus Alorshalemy bir röportajda protesto eylemini “Polisi bir, iki, üç kez aradık ama hiçbir şey yapmadılar” dedi. “Bu yüzden kendimiz halletmeye karar verdik.”

Hristiyanlık, İslam ve Yahudilik için kutsal olan Kudüs’ün Eski Şehri, 1967 Arap-İsrail Savaşı sırasında İsrail tarafından işgal edildi ve daha sonra dünyanın çoğu tarafından tanınmayan bir hareketle ilhak edildi. Ancak İsrail-Filistin çatışması, tarihinde sayısız kez basılan ve fethedilen bir şehirde mülk ve toprak için verilen son mücadeleden başka bir şey değildir.

Hristiyanların rakip mezhepleri, yaklaşık iki bin yıldır inançlarının Kudüs’teki kutsal yerlerinin kontrolü için mücadele ediyor ve genişleyen Kutsal Kabir Kilisesi bu mücadelelerin merkezinde yer alıyor.


Daha bu hafta Ortodoks Hristiyanlar, polisin sıkışık kilisede Cumartesi günkü şamatalı “Kutsal Ateş” ayinine katılabilecek ibadetçilerin sayısına getirdiği kısıtlamalara öfkeyle tepki gösterdiler. Ortodoks Hıristiyan liderler bunun ibadete bir kısıtlama olduğunu söylediler; Polis izdihamı önlemek için olduğunu söyledi.


Altı Hristiyan mezhep, aslında şapellerin, manastırların ve türbelerin karmakarışık ve ara sıra kan dökülmesine katkıda bulunan karmaşık ve bazen kaotik bir düzenleme olan kilisenin kontrolünü paylaşmaya çalışıyor.

Kutsal mekandaki önemli çekişme noktalarının çoğu, 19. yüzyıldan kalma, Statüko olarak bilinen ve bugün hala yürürlükte olan ve Kutsal Kabir’de hiçbir dakika, hiçbir değişiklik yapılmamasını gerektiren bir kararname ile çözüldü. uzlaşma.


Ancak Etiyopyalılar ve Mısırlılar arasında kilisenin tepesindeki küçük manastırla ilgili anlaşmazlık aktif ve hararetli olmaya devam ediyor – ve bir sandalyenin yerleştirilmesi kadar küçük bir şeyle alevlenebilir.


2002 yılında, o zamanki haberlere göre, Mısırlı bir keşiş sandalyesini yakındaki bir ağacın gölgesine koymasının ardından birkaç keşiş yumruk yumruğa kavga ederek hastaneye kaldırıldı. 2018’de bir tavanın yenilenmesiyle ilgili gerilim yeniden yükseldi ve polisin Mısırlı bir keşişi tutuklamasına yol açtı.

Güç durumdaki manastır, kompleksin en az reklamı yapılan bölümlerinden birini işgal ediyor ve kaygan, kasvetli bir merdivenle erişiliyor. Merdivenlerin başında Etiyopyalıların her gün dua ettikleri küçük bir kilise var. Bitişikte, duvarları yeşil ahşap kapılarla kaplı küçük bir avlu var ve arkasında birkaç küçük odada yaklaşık 20 Etiyopyalı keşiş ve rahibe yaşıyor.

Etiyopyalı rahipler geçen Paskalya’da uyanıp avlu kapısında Mısır bayrağı görünce üzüldüler ama şaşırmadılar.

Önceki gün, son yıllarda her Paskalya’da yaptıkları gibi, Etiyopyalı hacıları kabul etmek için savaş halindeki avlunun ortasına büyük bir Etiyopya bayrağı olan bir çadır kurmuşlardı.


Siyasi olduğuna inandıkları bir açıklamayla kışkırtılan Mısırlılar, polisi çadırı yıkmaya çağırdı, ancak sonuç alamadı. Bundan bıkan Peder Theophilus ve keşiş arkadaşları provokasyonu iade etmeye karar verdiler.


Ancak grafiti olayından sonra İsrail polisi müdahale etti ve ertesi sabah iki bayrak da gitti.

Bu çatışmanın kökenlerinin izini sürmek ve rakip iddiaların meşruiyetini değerlendirmek zordur. Her iki taraf da manastırın kendilerine ait olduğuna inanıyor.

33 yıldır Kudüs’te yaşayan Etiyopyalı bir keşiş olan Gabra Yihun, “Manastırımızı işgal ettiler ve biz de onu geri almaya geldik” dedi.


Mısırlı keşiş Peder Markos cevap verdi: “Gitmelerini gerçekten istemiyoruz – sadece bu manastırın bizim olduğunu kabul etmelerini istiyoruz.”

Kudüs’teki Etiyopya topluluğunun tarihini belgeleyen bir Fransız tarihçi olan Stéphane Ancel, tartışmalı bölgenin Deir al-Sultan veya Sultan Manastırı olarak bilindiğini ve buranın kime ait olduğundan bahsedilmeden ilk kez 7. yüzyılda tarihi kayıtlarda göründüğünü söyledi. .

Ancel, “Tarihçiler olarak, iki toplumun da görüşlerini destekleyen herhangi bir belge bulamadık” dedi.

Bay Ancel’e göre bir zamanlar Kudüs’teki büyük ve müreffeh Etiyopya topluluğu, 17. yüzyılın ikinci yarısında hastalık ve yoksulluk Kutsal Topraklardaki mülklerinin ve ayrıcalıklarının çoğunu kaybetmelerine neden olduğu için gerilemeye başladı.


Kalan birkaç Etiyopyalı keşiş, Mısır Kıpti Kilisesi’nin mülküne sığındı. Mısırlılar onları Deir al-Sultan’ın terasındaki küçük odalara yerleştirdi ve Etiyopyalılar o zamandan beri oradalar.

Ancel, başlangıçta iki toplumun anlaştığını, ancak Mısırlıların Etiyopyalıların artık misafir gelmediğini fark etmesiyle iki toplum arasındaki gerilimin yavaş yavaş yükselmeye başladığını ve 19. yüzyılda düzenli olarak alevlenmeye başladığını söyledi.

1893’te şiddetli bir çatışmanın ardından, Etiyopyalılar Mısırlıların kendilerini manastıra hapsettiklerini iddia ettiklerinde, Osmanlı yetkilileri nadir görülen bir uzlaşmayla Etiyopyalılara manastıra ikinci bir giriş hakkı verdi: Peder Theophilus’un önceki kapıya boyadığı yeşil kapının aynısı. Paskalya.

Osmanlı’dan sonra arabuluculuk sırası İngilizlere ve ardından İsrail makamlarına – Mısır ve Etiyopya hükümetlerine – geldi, ancak tüm çabalar başarısız oldu.

1970 Paskalya’sında Etiyopyalılar, Mısır’ın kısa süreli yokluğundan yararlandılar ve manastırın kilitlerini değiştirdiler. Peder Markos, bunu öğrendikten sonra Mısırlıların geri koştuğunu, ancak İsrail güvenlik güçlerinin girişlerini engellediğini söyledi.


Mısırlılar, Kilise’nin manastırın sahibi olduğunu kanıtladığı iddia edilen belgelere dayanarak 1971’de Mısırlılar lehine karar veren İsrail Yüksek Mahkemesi’ne hemen şikayette bulundu. Anahtarlar o zamandan beri Mısırlılara iade edilmiş olsa da, mahkemenin kararı hiçbir zaman tam olarak uygulanmadı ve Etiyopyalılar yerinde kaldı.


Çoğunlukla, her şey sessiz olduğunda, ara sıra baş sallama ve selamlama dışında komşular zar zor etkileşime girer.

Peder Theophilus, “Sonuçta Mesih’te kardeşiz” dedi.

Geçenlerde bir öğleden sonra, Peder Theophilus yeşil kapıdan geçerek Deir al-Sultan’a girdi ve bir köşede dua eden Etiyopyalı yaşlı bir keşişle kibarca başını salladı.


Bir an için rakip olduklarını unutmak kolaydı.

Ama sonra Peder Theophilus, Etiyopyalı rahiplerin her gün ayini kutladıkları şapeldeki duvardaki eski bir gravüre baktı.

Mısırlı köklerine işaret etmekten kendini alamadı.

“Geleneksel Kıpti tarzı, anlıyor musun?”

Patrick Kingsley raporlamaya katkıda bulundu.