Walaa Ali, neredeyse on yıl önce Suriye’nin merkezindeki evinden ilk kez kaçtığından beri, ailesinin güvenliğini sağlamak için dört kez ülke genelinde taşındı. Ne zaman yeni bir yere yerleşse, eş hakkındaki mesajı yayardı.
27 yaşındaki Ali Bayan, her sabah, sabah arkadaşı için (MAH-teh olarak telaffuz edilir) altın aynalı bir tepsiyle eşleşen bir çaydanlık, öğütülmüş zencefille doldurduğu bir şekerlik, çay bardağı ve metal bir pipeti dikkatlice hazırlıyor. – Güney Amerika’dan gelen güçlü, acı çay.
Geçtiğimiz günlerde sıcak suyla dolu bardağından ve cömert bir mate yardımından yudumlarken, “Bir yerden diğerine götürüldüm ve her yerde komşularla tanıştım ve onları çiftleşmeyle tanıştırdım” dedi – Yapraklar yukarıda yüzüyor. “Walaa’ya döndüklerinde mate içeceklerini biliyorlar.”
Yerba mate adı verilen bir yapraktan yapılan ve Arjantin ve Brezilya gibi ülkelerde son derece popüler olan içecek, Suriye’de de onlarca yıldır büyüyen geniş ve coşkulu bir hayran kitlesine sahip. Suriyeliler, arkadaşlarla veya aileyle paylaşılan nargileyi andıran tüketimi çevreleyen sosyal ve toplumsal ritüeli giderek daha fazla benimsiyor.
Genellikle Japon yeşil çayıyla karşılaştırılan bir fincan çimenli, kafeinli içecek, sıcak suyla doldurulup metal bir pipetle yudumlandığında saatlerce dayanabilir. İçecek doğal olarak gece geç saatlere veya sabahın erken saatlerine kadar süren geleneksel Orta Doğu sosyal toplantıları olan Suriye sahra saatlerini dolduruyor.
Suriyeliler bunu benimsedi ve mate’yi Güney Amerika’da yaygın olan su kabaklarından ziyade küçük cam bardaklardan daha sık içiyorlar.
Bir asırdan fazla bir süredir imparatorluklar, göç, zorunlu askerlik ve savaş, Suriye’nin her yerine barışı yaymak için komplo kurdu. Ülkede, başladığı 2011 yılından bu yana yaklaşık 7 milyon insanı yerinden eden çatışmalar, ülkeye daha da yeni tatlar kazandırdı.
Kuzeybatı Suriye’deki nüfusun yaklaşık yarısı ülkenin diğer bölgelerinden kaçan insanlardan oluşuyor. Bunların arasında Ali Hanım ve eşi de var.
O ve dört çocuğu, 11.000 sakinin yarısından fazlasının savaş nedeniyle ülke içinde yerinden edildiğini söyleyen Binnish kasabasında tamamlanmamış bir evde yaşıyor.
Bayan Ali ve 30 yaşındaki kocası Yaman el-Deeb, komşuları ve meslektaşları da dahil olmak üzere 100’den fazla kişiye erkeği tanıştırdıklarını tahmin ediyor.
Çevresel ve uygulamalı botanik alanında yardımcı doçent Naji Sulaiman’a göre, Suriyeliler çiftleşmeyle ilk kez Güney Amerika’ya göç ettiklerinde tanıştılar – paradoksal olarak kısmen oradaki kahve endüstrisinin de etkisiyle – Osmanlı İmparatorluğu’nun son on yıllarında ekonomik fırsatlar ararken. İtalya’daki Gastronomi Bilimleri Üniversitesi.
Eşin sosyal dokunun bir parçası olduğu ülkelere yerleştiler. Suriyeliler için, bazen aynı bardak ve pipetle paylaşılacak ve belirli bir süre boyunca tüketilecek bir içeceğin sosyal yönü çekiciydi.
Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra bazı göçmenler ziyaret için ya da kalıcı olarak evlerine döndüklerinde, onları çuvallar içinde yanlarında götürdüler ve Süleyman Bey’e göre daha fazla Suriyeliyi çiftleşmeye soktular.
Ali Hanım, bu çayı içerek büyüdüğünü, ortaokul ve lise yıllarında uyandığında babasının birlikte içmeleri için çayı hazırladığını gördüğünü söyledi.
Suriye’deki hükümet karşıtı Arap Baharı isyanının iç savaşa dönüşmesiyle 2012 yılında birinci sınıfa başladı. Savaşlar kasabalara, tarlalara ve otoyollara yayıldı ve bazen bu, yoldaşların teslimatlarının ertelenmesi ve rafların tükenmesi anlamına geliyordu.
Hiçbir zaman onsuz kalmak zorunda kalmamak için Ali Hanım yanında her zaman küçük bir paket mate taşırdı.
“Bunu yedek olarak saklarım, böylece kesintiye uğramam” dedi. “Bardak, pipet ve mate her zaman yanımdaydı.”
Ülke düzeyinde ticaret verilerini toplayan çevrimiçi bir veri platformu olan Ekonomik Karmaşıklık Gözlemevi’ne göre Suriye, 2021’de dünyanın üçüncü büyük eş ithalatçısı oldu.
“Ekonominin zor zamanlarına rağmen insanlar iş yerinde, devlet dairelerinde hâlâ oturup mate içmek istiyor. Orduda bile insanlar mate içiyor” diyen Süleyman, bunun Suriye televizyonundaki pembe dizilerde düzenli olarak yer aldığını da sözlerine ekledi.
“Suriye kimliğinin bir parçası haline geldi” dedi.
Birçok Suriyeli şirket artık yerba mate ithal ediyor ve kendi ambalajlarında pazarlıyor. Suriye’nin kuzeybatısındaki İdlib şehrinde yeni eş ürünlerini tanıtan reklam panoları, sakinleri “denemeye” çağırıyor.
Geçtiğimiz gece İdlib’de dostlar, çiftler ve aileler sokağa bakan banklarda ya da kaldırımlara ve zeytin ağaçlarının arasına serilen piknik battaniyelerinde toplanarak yol kenarını parka çevirdi. Oradaki kafelerden biri, üç yıl önce yeni yerinden edilmiş Suriyelilerin istemeye başlamasıyla mate satmaya başladı.
Piknik battaniyesini açıp çiftleşmenin ideal tamamlayıcısı olarak gördüğü tuzlu atıştırmalıklar, Suriye devrim müziği ve arkadaşları hazırlamaya başlayan 26 yaşındaki Ali el-Dalaati, “Ama bunu doğru yapıyorlar mı?” dedi.
Yerel bir yapım şirketinin yöneticisi Bay el-Dalaati, “Kendi ritüelleri var” dedi.
Daha sonra matenin nasıl uygun şekilde hazırlanacağını ve içileceğini açıkladı: Su sıcak olmalı, ancak kaynatılmamalıdır ve mate yapraklarının tümü bardağın dibine çöktüğünde – birkaç kez sıcak su ile doldurulduktan sonra – içecek hazırdır.
2017 yılında İdlib’e kaçtığından beri, içeceği hem arkadaşlarına hem de meslektaşlarına tanıttığını söyledi.
Yanlarında grafik tasarımcı olan 23 yaşındaki Mustafa el Cafer metal pipetinden yudum alıyordu. Meslektaşı Bay Al-Dalaati’nin denemesi konusunda ısrar etmesi üzerine geçen yıl mate içmeye başladığını söyledi.
Bay al-Dalaati onaylayarak bakarken, “Ve artık onu her zaman içiyorum” dedi.
Bay el-Dalaati, “Mate sigara içmek gibidir” dedi. “Bağımlı olduğunuzda bunu her yerde yapmaya başlarsınız.”
Binnish’e döndüğümüzde Bay al-Deeb, komşusunun dairesinde sahra sırasında eşin dikkatli bir şekilde hazırlanmasına nezaret ediyordu. Uzaklardan, artık büyük ölçüde çıkmaza girmiş bir savaşın ön saflarından hafif bir topçu sesi duyulabiliyordu.
Bölgede duvar resimleri yapan canlı kişiliğe sahip bir sanatçı olan ev sahibi Aziz el-Asmar, “Buraya kaçanların çoğu bunu içiyor” dedi ve şöyle devam etti: “Misafir olarak geldiklerinde ve onlara ne istediklerini sorduğunuzda. içmek, eş istemek. Biz de içmeye başladık.”
50 yaşındaki Bay el-Asmar, 1990’larda askerlik hizmeti sırasında içkiyle nasıl tanıştığını hatırlıyor. Ama ordudan ayrıldığında içmeyi bıraktı.
Sokağın karşısındaki balkonunda oturan bir komşuyu fark ederek, “Devrim başladığında ve insanlar evlerinden kaçmaya başladığında, biz de eskisi gibi içmeye başladık” dedi.
“Bize gelin” diye seslendi ona. “Gel iç dostum.”
Muhammed Hac Kadour raporlamaya katkıda bulunmuştur.
27 yaşındaki Ali Bayan, her sabah, sabah arkadaşı için (MAH-teh olarak telaffuz edilir) altın aynalı bir tepsiyle eşleşen bir çaydanlık, öğütülmüş zencefille doldurduğu bir şekerlik, çay bardağı ve metal bir pipeti dikkatlice hazırlıyor. – Güney Amerika’dan gelen güçlü, acı çay.
Geçtiğimiz günlerde sıcak suyla dolu bardağından ve cömert bir mate yardımından yudumlarken, “Bir yerden diğerine götürüldüm ve her yerde komşularla tanıştım ve onları çiftleşmeyle tanıştırdım” dedi – Yapraklar yukarıda yüzüyor. “Walaa’ya döndüklerinde mate içeceklerini biliyorlar.”
Yerba mate adı verilen bir yapraktan yapılan ve Arjantin ve Brezilya gibi ülkelerde son derece popüler olan içecek, Suriye’de de onlarca yıldır büyüyen geniş ve coşkulu bir hayran kitlesine sahip. Suriyeliler, arkadaşlarla veya aileyle paylaşılan nargileyi andıran tüketimi çevreleyen sosyal ve toplumsal ritüeli giderek daha fazla benimsiyor.
Genellikle Japon yeşil çayıyla karşılaştırılan bir fincan çimenli, kafeinli içecek, sıcak suyla doldurulup metal bir pipetle yudumlandığında saatlerce dayanabilir. İçecek doğal olarak gece geç saatlere veya sabahın erken saatlerine kadar süren geleneksel Orta Doğu sosyal toplantıları olan Suriye sahra saatlerini dolduruyor.
Suriyeliler bunu benimsedi ve mate’yi Güney Amerika’da yaygın olan su kabaklarından ziyade küçük cam bardaklardan daha sık içiyorlar.
Bir asırdan fazla bir süredir imparatorluklar, göç, zorunlu askerlik ve savaş, Suriye’nin her yerine barışı yaymak için komplo kurdu. Ülkede, başladığı 2011 yılından bu yana yaklaşık 7 milyon insanı yerinden eden çatışmalar, ülkeye daha da yeni tatlar kazandırdı.
Kuzeybatı Suriye’deki nüfusun yaklaşık yarısı ülkenin diğer bölgelerinden kaçan insanlardan oluşuyor. Bunların arasında Ali Hanım ve eşi de var.
O ve dört çocuğu, 11.000 sakinin yarısından fazlasının savaş nedeniyle ülke içinde yerinden edildiğini söyleyen Binnish kasabasında tamamlanmamış bir evde yaşıyor.
Bayan Ali ve 30 yaşındaki kocası Yaman el-Deeb, komşuları ve meslektaşları da dahil olmak üzere 100’den fazla kişiye erkeği tanıştırdıklarını tahmin ediyor.
Çevresel ve uygulamalı botanik alanında yardımcı doçent Naji Sulaiman’a göre, Suriyeliler çiftleşmeyle ilk kez Güney Amerika’ya göç ettiklerinde tanıştılar – paradoksal olarak kısmen oradaki kahve endüstrisinin de etkisiyle – Osmanlı İmparatorluğu’nun son on yıllarında ekonomik fırsatlar ararken. İtalya’daki Gastronomi Bilimleri Üniversitesi.
Eşin sosyal dokunun bir parçası olduğu ülkelere yerleştiler. Suriyeliler için, bazen aynı bardak ve pipetle paylaşılacak ve belirli bir süre boyunca tüketilecek bir içeceğin sosyal yönü çekiciydi.
Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra bazı göçmenler ziyaret için ya da kalıcı olarak evlerine döndüklerinde, onları çuvallar içinde yanlarında götürdüler ve Süleyman Bey’e göre daha fazla Suriyeliyi çiftleşmeye soktular.
Ali Hanım, bu çayı içerek büyüdüğünü, ortaokul ve lise yıllarında uyandığında babasının birlikte içmeleri için çayı hazırladığını gördüğünü söyledi.
Suriye’deki hükümet karşıtı Arap Baharı isyanının iç savaşa dönüşmesiyle 2012 yılında birinci sınıfa başladı. Savaşlar kasabalara, tarlalara ve otoyollara yayıldı ve bazen bu, yoldaşların teslimatlarının ertelenmesi ve rafların tükenmesi anlamına geliyordu.
Hiçbir zaman onsuz kalmak zorunda kalmamak için Ali Hanım yanında her zaman küçük bir paket mate taşırdı.
“Bunu yedek olarak saklarım, böylece kesintiye uğramam” dedi. “Bardak, pipet ve mate her zaman yanımdaydı.”
Ülke düzeyinde ticaret verilerini toplayan çevrimiçi bir veri platformu olan Ekonomik Karmaşıklık Gözlemevi’ne göre Suriye, 2021’de dünyanın üçüncü büyük eş ithalatçısı oldu.
“Ekonominin zor zamanlarına rağmen insanlar iş yerinde, devlet dairelerinde hâlâ oturup mate içmek istiyor. Orduda bile insanlar mate içiyor” diyen Süleyman, bunun Suriye televizyonundaki pembe dizilerde düzenli olarak yer aldığını da sözlerine ekledi.
“Suriye kimliğinin bir parçası haline geldi” dedi.
Birçok Suriyeli şirket artık yerba mate ithal ediyor ve kendi ambalajlarında pazarlıyor. Suriye’nin kuzeybatısındaki İdlib şehrinde yeni eş ürünlerini tanıtan reklam panoları, sakinleri “denemeye” çağırıyor.
Geçtiğimiz gece İdlib’de dostlar, çiftler ve aileler sokağa bakan banklarda ya da kaldırımlara ve zeytin ağaçlarının arasına serilen piknik battaniyelerinde toplanarak yol kenarını parka çevirdi. Oradaki kafelerden biri, üç yıl önce yeni yerinden edilmiş Suriyelilerin istemeye başlamasıyla mate satmaya başladı.
Piknik battaniyesini açıp çiftleşmenin ideal tamamlayıcısı olarak gördüğü tuzlu atıştırmalıklar, Suriye devrim müziği ve arkadaşları hazırlamaya başlayan 26 yaşındaki Ali el-Dalaati, “Ama bunu doğru yapıyorlar mı?” dedi.
Yerel bir yapım şirketinin yöneticisi Bay el-Dalaati, “Kendi ritüelleri var” dedi.
Daha sonra matenin nasıl uygun şekilde hazırlanacağını ve içileceğini açıkladı: Su sıcak olmalı, ancak kaynatılmamalıdır ve mate yapraklarının tümü bardağın dibine çöktüğünde – birkaç kez sıcak su ile doldurulduktan sonra – içecek hazırdır.
2017 yılında İdlib’e kaçtığından beri, içeceği hem arkadaşlarına hem de meslektaşlarına tanıttığını söyledi.
Yanlarında grafik tasarımcı olan 23 yaşındaki Mustafa el Cafer metal pipetinden yudum alıyordu. Meslektaşı Bay Al-Dalaati’nin denemesi konusunda ısrar etmesi üzerine geçen yıl mate içmeye başladığını söyledi.
Bay al-Dalaati onaylayarak bakarken, “Ve artık onu her zaman içiyorum” dedi.
Bay el-Dalaati, “Mate sigara içmek gibidir” dedi. “Bağımlı olduğunuzda bunu her yerde yapmaya başlarsınız.”
Binnish’e döndüğümüzde Bay al-Deeb, komşusunun dairesinde sahra sırasında eşin dikkatli bir şekilde hazırlanmasına nezaret ediyordu. Uzaklardan, artık büyük ölçüde çıkmaza girmiş bir savaşın ön saflarından hafif bir topçu sesi duyulabiliyordu.
Bölgede duvar resimleri yapan canlı kişiliğe sahip bir sanatçı olan ev sahibi Aziz el-Asmar, “Buraya kaçanların çoğu bunu içiyor” dedi ve şöyle devam etti: “Misafir olarak geldiklerinde ve onlara ne istediklerini sorduğunuzda. içmek, eş istemek. Biz de içmeye başladık.”
50 yaşındaki Bay el-Asmar, 1990’larda askerlik hizmeti sırasında içkiyle nasıl tanıştığını hatırlıyor. Ama ordudan ayrıldığında içmeyi bıraktı.
Sokağın karşısındaki balkonunda oturan bir komşuyu fark ederek, “Devrim başladığında ve insanlar evlerinden kaçmaya başladığında, biz de eskisi gibi içmeye başladık” dedi.
“Bize gelin” diye seslendi ona. “Gel iç dostum.”
Muhammed Hac Kadour raporlamaya katkıda bulunmuştur.